Ο δρόμος της υπομονής - προσδοκίες ενός αιώνα

Πριν από λίγες μέρες, στις 2 Δεκεμβρίου εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για την έναρξη ασφαλτόστρωσης και του τελευταίου χωμάτινου τμήματος της διαδρομής Καστανούλα – Ροσκά.

Η επαρχιακή διαδρομή Δομνίστας - Ροσκάς, η οποία περνά από τα χωριά Σκοπιά, Άγιος Χαράλαμπος και Καστανούλα, αποτελεί μια από τις τρεις επιλογές για την πρόσβαση στο φαράγγι «Πανταβρέχει», ενώ βγαίνοντας από Καστανούλα, υπάρχει ακόμα μέχρι σήμερα ένα τελευταίο μέρος χωματόδρομου εννέα χιλιομέτρων. Αυτό το τμήμα του δρόμου παρουσιάζει επισφάλειες και ιδιαίτερες δυσκολίες, ενώ συχνά καθίσταται δύσβατο κι επικίνδυνο, ειδικά κατά τους χειμερινούς μήνες.

Ωστόσο, αυτή η εκκρεμότητα δεν είναι απλώς ένα σύγχρονο πρόβλημα. Αποτελεί τη συνέχεια ενός μόνιμου αιτήματος, που εκτυλίσσεται εδώ και σχεδόν έναν αιώνα, αφότου έφτασε ο δρόμος στο χωριό μας το 1981, ως αποτέλεσμα αγώνα από γενιά σε γενιά.

Σαν σε ιστορική αναδρομή διαβάζουμε άρθρο του Αθανασίου Βράχα στην εφημερίδα "Ρουμελιώτης" της 12ης Ιανουαρίου του 1929, για το ψήφισμα των Προέδρων των Κοινοτήτων Κρικέλλου, Δομνίστας, Σταύλων, Τσεκλείστας (Σκοπιάς), Ψιανών και Ροσκάς, όπου ζητούσαν επιτακτικά από την Κυβέρνηση οργανωμένες συγκοινωνίες απ’ τη μια και την κατασκευή του δρόμου "Παληοκαζάρμα (Κάψη) - Κρίκελλο - Δομνίστα" απ΄την άλλη.

Πολύ αργότερα, στην ίδια εφημερίδα, στις 6 Οκτωβρίου του 1951, ο Ευρυτάνας ανταποκριτής της Δημήτριος Σταμέλος, κατέγραφε την διαμάχη μεταξύ Μεσοκώμης και Ροσκάς για την χάραξη της διαδρομής και την περιοχή διέλευσης. Οι κάτοικοι της Μεσοκώμης επέμεναν να περάσει από την τοποθεσία "Τοπόλου", πάνω από το χωριό τους και από εκεί μέσω διακλάδωσης πρός Μεσοκώμη και Ροσκά. Ζητούσαν μάλιστα την αναθεώρηση της απόφασης από το συνεργείο των μηχανικών, οι οποίοι απέρριπταν τη χάραξη μέσω "Τοπόλου" , ενώ δεν ακολουθήθηκαν τα σχέδια χάραξης 1925 και 1938. Η Ροσκά από την πλευρά της, επέμενε να διέλθει ο δρόμος από τη Σκοπιά για τους εξής λόγους: έργο λιγότερο δαπανηρό, διέρχεται μέσα από την Καστανούλα και χωρίς βαρύ αποκλεισμό τον χειμώνα.

Σχεδόν 100 χρόνια λοιπόν μετά απ’ το πρώτο σχέδιο, μόλις την περασμένη εβδομάδα, στις 2 Δεκεμβρίου 2025, εγκρίθηκαν επιτέλους "οι περιβαλλοντικοί όροι και περιορισμοί" της σχετικής μελέτης, η εφαρμογή των οποίων αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση του πολυπόθητου έργου ασφαλτόστρωσης.

Ωστόσο, το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου παραμένει η επόμενη πρόκληση. Η οριστική βελτίωση του οδοστρώματος δεν είναι απλώς "καλά νέα", είναι η εκπλήρωση μιας ιστορικής υπόσχεσης προς τους κατοίκους της περιοχής.